Peugeot 205 T-16
2005.11.09. 12:20
Peugeot 205 T-16 — egy különleges technikai megoldásokat felvonultató gépcsoda |
|
|
|
Peugeot 205 T-16. Ezzel az autóval többször is megnyerték a Rali Világbajnokság küzdelmeit, s csakúgy, mint utódja — a 206 WRC — a debütáló évben kiemelkedõ eredményt ért el, sõt világbajnok lett! A kocsi alapja a népszerû P205 utcai változata volt, de a külsõ hasonlóságon kívül más közös szálat kár is lenne keresnünk.
A versenyeken induló autók rendkívül merev csõvázra épült konstrukciók voltak. A motort az autó közepén helyezték el, így szinte egyforma volt a tengelyek terhelése, a súlyelosztás, s a motor helyzete miatt igen alacsonyra került súlypont a kanyarstabilitásnak és az autó útfekvésének kedvezett. A motor egy külön történet: kétezer köbcentiméter hengerûrtartalmú, turbófeltöltéses, töltõlevegõ-visszahûtéses, benzin- és vízbefecskendezéses (ez az intercoolert és az égésteret is hûtötte), dupla vezérmûtengelyes erõforrás igen gyorsan mozgatta az üvegszálas karosszériát, köszönhetõen közel 500 lóerõs teljesítményének és 600 Nm-nél is nagyobb nyomatékának. Százra 2,5 másodperc alatt gyorsult az autó, és a 200km/órás tempó eléréséhez sem kellett több, mint 9 másodperc. Ez a típus óriási hírnevet szerzett a Peugeot márkának, melyet a 206-tal aratott diadalok öregbítenek tovább. |
![](http://www.auto1.hu/ws.gif) |
A technikatörténeti kitérõ után következzen az autotunigolásról szóló sorozatunk aktuális része, a manapság egyre nagyobb teret nyerõ, elektronikai úton történõ teljesítménynövelésrõl szóló írásunk. |
![](http://www.auto1.hu/ws.gif) |
Napjainkban, amikor a technika és a technológia minden szinten rohamosan fejlõdik, az elektronika és az automatizálás kiemelt szerepet kap a gépjármûvek mûködésében. Nemcsak a motor mûködését vezérlik nagyteljesítményû számítógépek, melyek számos tényezõ figyelembevételével mûködtetik az erõforrást a kívánt módon, hanem a futómû, a váltó, a klíma és szinte minden felett elektromos felügyelet õrködik a biztonság és a komfort összhangjának megteremtése miatt. Mi most a motorvezérlõ berendezéssel és annak változtatásával foglalkozunk, hiszen eme egység módosítása komoly teljesítménynövelést eredményezhet. A vezérlõelektronika mûködése kicsit leegyszerûsítve a következõ: az autó különbözõ helyein és alkatrészein érzékelõk vannak elhelyezve, melyek jeleket adnak a computernek. Mérik a beszívott levegõ és a hûtõvíz hõmérsékletét, a kipufogógáz összetételét, a fordulatszámot, a gázpedálállást, annak a lenyomási sebességét, a pillangószelep-állást (az új BMW-ken már nincs ilyen, a VALVE- TRONIC nevû rendszer a szelepnyitás mélységének változtatásával szabályozza motort) és még sorolhatnánk. A jelek alapján a vezérlõegység meghatározza a befecskendezett tüzelõanyag mennyiségét, a befecskendezés idejét és a gyújtási paramétereket. Gyárilag a computert úgy programozzák, hogy az éppen aktuális környezetvédelmi elõírások betartása mellett egyensúlyt teremtsenek az alacsony fogyasztás, a hosszú élettartam és a szükséges menetteljesítményhez kellõ teljesítmény között. Ez általában a lóerõk rovására történik. A tuningolás során a vezérlõelektronikában található EPROM-ot (már amennyiben írható) módosítják. Olyan adatokat táplálnak bele, melyek fõleg a teljesítmény maximalizálását szolgálják. Megváltoznak a gyújtási- és befecskendezési adatok, s ezáltal nõ a teljesítmény és a nyomaték. Ennek a további következménye, hogy a motor karakterisztikája is módosul. Eltérõ lehet a teljesítményleadás jellege, eltolódhatnak a maximális lóerõhöz és Newtonméterhez tartozó fordulatszámok. Mivel az EPROM-ban szereplõ adatokat tetszés szerint lehet változtatni, mindenki a neki megfelelõ beállításokat eszközölheti autójára. Van egy másik megoldás is autónk „Chip Tuning”-olására. A Magnum Autotuning kifejlesztett egy Chipmodul fantázianevû berendezést. Hatása megegyezik az elõzõ beavatkozáséval, sõt, ez az egység kapcsolható kivitelû. Mûködési elve merõben más, mint a már megismerteké: A motor vezérlõelektronikájába beszerelt egység bekapcsolt állapotában növeli a motor teljesítményét, nyomatékát, rugalmasságát és maximális fordulatszámát. Ez utóbbi választható opció, aki nem kéri, annak a gyári érték marad a felsõ határ továbbra is. Itt nincs megváltoztatva az EPROM programja, hanem másutt keresendõ a trükk, de a titkot féltve õrzi a cég. Ha éppen nem tartunk igényt a nagyobb teljesítményre (mert egy kis fogyasztásnövekedést okoz: max. 1liter / 100km) egyszerûen kikapcsoljuk a Chipmodult és egy ezredmásodperc múlva ismét a gyári paraméterek szerint mûködik az autó! Az említett eljárások hatása teljessé tehetõ viszonylag szerény összegbõl egy sportlégszûrõ és sportgyertya garnitúra felhasználásával. Reméljük sikerült tiszta képet adni az elektronikai teljesítménynövelésrõl, és kedvet kapnak hozzá azok is, akik eddig nem sok bizalmat tápláltak vele szemben. |
|