Peugeot történelem
2006.02.25. 14:03
ACÉLÜZEMTÕL A KÁVÉDARÁLÓIG 1810-1884 A világ Napóleonra és a francia birodalomra figyel, miközben Jean - Pierre és Jean - Frédéric Peugeot az észak - kelet - franciaországi Montbéliard mellett egy másik birodalom alapjait rakja le.
A család tulajdonában álló malmot öntödévé alakítják és 1820 - tól késztermékek gyártásába kezdenek: a rugókat, furészlapokat, kéziszerszámokat gyártó cég kávédaráló, sot noi szoknyaabroncs készítésével bovíti profilját. A "Peugeot Fréres" néven önállósult cég hamarosan újabb üzemeket indít és termékeit Európa számos országába, sot már a tengerentúlra is exportálja. Ebben az idoszakban jönnek létre a különbözo márkajegyek, melyek között 1850 - tol az oroszlán is szerepel.
UTAZÁS KETTÕ ÉS HÁROM KERÉKEN 1885-1889 Fordulat áll be a cég profiljában: 1885 - ben megjelenik a jármuipar. Az alapító fia Armand Peugeot irányításával 1886 - ban kerékpárgyártásba kezdenek. A Peugeot cég által gyártott kerékpárok igen változatos formájúak.
A kezdeti modell elsõ kereke 1.36 m, hátsó kereke 0.40 m átmérõjû. A késõbbi modellek egyre jobban hasonlítanak mai társaikra. A kétszemélyes tricikli kényelmes közlekedési eszköz, melyen az utasok egymás mellett ülnek. Az 1889 - es Párizsi világkiállításon Armand Peugeot Serpollet gõzmotorral hajtott kétszemélyes triciklit mutat be nagy sikerrel.
ÚJ TÁVLAT: A BENZINMOTOR 1890-1895 A benzinmotor felfedezése új korszakot nyit a közlekedésben. 1890 - ben elkészül az elso Peugeot gépjármu karosszéria. A Daimler benzinmotorral hajtott kétüléses, négykereku velocipéd után négyszemélyes változatot mutat be a Peugeot cég.
Armand 1891 - ben személyesen vesz részt motorkocsiján a Petit Journal szervezésében induló Párizs - Brest versenyen. A Type 3 modellbol a következo évben már huszonkilenc darabot gyártanak. A tuniszi bég megrendelésére készül el a gazdagon díszített Vis - á - Vis Type 4, amely már 20 km/h sebességre képes. Két évvel késobb a Peugeot elindítja a Type 10W típusú kombit a híres Párizs - Rouen versenyen: az autó gyoztesen kerül ki a küzdelembol. 1895 - ben megépül az elso félig zárt Peugeot autó Type 13 néven.
AUTÓK SOROZATBAN - A VILÁGON ELÕSZÖR 1896 - 1904 Bár a benzinmotoros autók prototipusai Németországban készülnek, a sorozatgyártásra a muszaki találmányok iránt nyitottabb Franciaországban kerül sor. Armand Peugeot üzemet alapít Lille - ben és létrehozza saját vállalkozását "Automobiles Peugeot" néven, mely kamionok és túraautók gyártásába kezd.
A lille -i gyáregység a huszadik század dízelmotor - gyártásának egyik központjává válik. Évrol évre növekvo számban gördülnek le az autómobilok a gyártósorról: 1899 - ben 323, 1900 - ban 500 darab készül. Nem csupán magánszemélyek, hanem közületi vásárlók is találhatók a megrendelok között
1902 - ben megjelenik az elso 2042 cm3 -es négyhengeres motor. Az 1904. évi Párizsi Szalonon mutatják be az elso egyhengeres "Bébé Peugeot" -t, mely igazi népautó lett.
ÁLLJÁK A VERSENYT 1905-1914 Armand Peugeot unokatestvérei "Les Fils de Peugeot Fréres" nevû cégük eddigi szerszámgyártó tevékenységét bovítve kiskocsik gyártásába kezdenek. A "Peugeot Fivérek fiai" kidolgozzák a jellegzetes címert, a Peugeot oroszlánt. Ezzel megszületnek az elso oroszlán-emblémás kiskocsik, melyek hamarosan háttérbe szorítják Armand gépeit. 1910-ben Armand "Automobiles Peugeot" néven muködo vállalkozása és a "Les Fils de Peugeot Fréres nevu cégek "Société des Automobiles et des Cycles Peugeot" néven egyesülnek. Új üzemet alapítanak Sochaux-ban, Doubs megyében. A francia autógyártás fele 1913-ban már a Peugeot üzemekbol kerül ki. Ebben az évben 9338 gépkocsi talál gazdára, melynek elozménye, hogy 1913-ban mutatják be a "Bébé" második és egyben legismertebb változatát. Fejlesztésében nem kisebb személyiség, mint Ettore Bugatti muködik közre.
A négyhengeres 855 cm3-es motor jóvoltából az autó már elérte a 60 km/h sebességet. Boulogne-ban a Boillot vezette Peugeot "Bébé" versenyautó egy 7 kilométeres pályán 166 km/h átlagsebességet ér el. Az 500 mérföldes American Grand Prix során is kiválónak bizonyul a Peugeot autó, itt 125 km/h volt az átlagsebessége. Az utcákon megjelent az omnibusz, így a Peugeot a tömegközlekedésben is állja a versenyt.
HÁBORÚBAN A BÉKÉÉRT 1914-1921 A népszeru "Bébé"-t 1916-ig gyártják, noha a háború kitörésétol kezdve a gyár legfontosabb szempontja .a haza védelmének biztosítása. A Peugeot gyáraiban védelmi eszközök: motorok, teherautók, harci jármuvek, kerékpárok, harckocsimotorok és repülogépek készülnek. A jármugyártáson kívül töltényeket is gyártanak.
A termelés szinte kizárólag noi munkaero felhasználásával folyik. A háború befejeztével újjászervezik a civil autógyártást. 1918-ban az autógyártás Sochaux-Montbéliard területére koncentrálódik, ahol idoközben leáll a kamiongyártás. Bemutatják a kétüléses kis versenyautót Quadrilette néven, melyet négyhengeres, 667 cm3-es motor hajt.
ÚJ TÍPUSOK - ÚJ MEGOLDÁSOK 1922-1938 Egymás után születnek a Peugeot új modelljei. A márka történetében 1923-ban a termelés eloször haladja meg az évi 10.000 egységet. 1928-tól a lille-i gyár dízelmotorok készítésére specializálódik. A Peugeot 201 modell mérföldko a Peugeot történetében: üzleti szempontból sikeres, egyúttal racionális és modern autó. Ez az elso olyan modell, melyen megjelenik a jellegzetes Peugeot típusszámozás.
Az elso szám a típuscsalád meghatározására szolgál, középen mindig nulla található, a harmadik szám a sorozatot jelzi. 1931-tol a Peugeot 201 Comfort változata az elso olyan sorozatgyártású autó a világon, melynél független elsokerék-felfüggesztést alkalmaznak. A Párizsi Szalonon mutatják be a Peugeot 402 "Sochaux-i puska" névre hallgató modellt, melynek 4 hengeres, 1991 cm3-es és 115 km/h végsebességre képes motorja elsokerék-meghajtású. 1938-ban a villanyfúrókkal megkezdodik a Peugeot elektromos kéziszerszámok gyártása.
HÁBORÚS VESZTESÉGEK 1938-1945 A II. Világháború megrázza Európát. A megszállás évei megbénítják a Peugeot felfelé ívelo pályája kettétörik. A sochaux-i Peugeot lefoglalják, kirabolják, majd lerombolják. Az óriási veszteségek ellenére a Párizs közeli La Garenne-ben 1941-ben megszületett a VLV nevu elektromos autó, melyet 1945-ig 377 példányban gyártanak.
A négy 12 akkumlátorral muködo modell 70-80 km megtételére képes és sebessége eléri a 30 km/h -t. A személygépkocsik mellett a Peugeot olyan DMA teherautókat gyárt, melyeket a Peugeot 402 12 lóeros motorjával szerel fel. Ebbol a típusból 15463 darab készül.
ÓL SZERVEZETT ÚJRAKEZDÉS 1945-1965 1945-ben a Jean-Pierre Peugeot és a Maurice Jordan szakembereket szervezett az újrakezdéshez. Ekkor indul újra a Peugeot 202 típus gyártása és a Peugeot 203 fejlesztése. Az új modellek és az üzleti sikerek bearanyozzák a Peugeot történeténerk oldalait: az egymilliomodik Peugeot gurul le a szereloszalagról. A Peugeot 403 modellel megkezdodik az Automobiles Peugeot és a Pininfarina együttmuködése. A formatervek a híres olasz mesternél készülnek. 1955-ben a 403 modellbe kerül be ekoször a Lille-ben gyártott dízelmotor.
A mulhouse-i gyáregység megépítésével tovább terjeszkedik a cég. Az 1960-as években jelenik meg a 04-s széria. A Peugeot 404 új 1618 cm3-es motorjával meghaladja a 140 km/h végsebeséget. 1963-ban megszületik a Peugeot elso gyozelme a "kelet-Afrika Szafarin" a Peugeot 404-sel.
SIKER-SIKER-SIKER 1965 - 1971 Az Automobiles Peugeot vállalatai és az INDENOR cég összeolvad és Automobiles Peugeot S.A. néven holdinggá alakul. A cég már gépkocsik, gépkocsi alkatrészek gyártásával és forgalmazásával is foglalkozik a Sochaux - Montbéliard, Bart, Mulhouse, Dijon, Lille, Saint - Etienne, Vesoul és La Garenne központokban.
Az elso, elöl tárcsafékkel szerelt, Peugeot autó a Peugeot 204 modell, mely 1965-ben kerül bemutatásra. Ugyanebben az évben három Peugeot 404 nyeri meg az Argentin Grand Prix versenyt. 1968-ban megkezdik a Peugeot 504 gyártását. A Genfi Szalonon 1970-ben bemutatják a Peugeot 304 Coupé és Cabriolet változatát, a Párizsi Szalonon pedig a Peugeot 304 kombi és a Peugeot 504 dízel autókat. Megalakul a PRV (Peugeot - Renault - Volvo) francia - svéd motorgyártó cég.
A CSÚCSRA VEZETO ÚT 1972-1987 A 9000 alkalmazottat foglalkoztató mulhouse-i gyárban 1972-ben megkezdik a Peugeot 104 gyártását. A Peugeot S.A. felvásárolja a Citroen S.A. részvényeinek 90%-át, így a két cég egybeolvad. Kialakul a PSA Peugeot-Citroen holding, mely napjainkban is az 1967-ben kialakult struktúra szerint muködik.
1980-ban egyesül a Talbot és a Peugeot. Elindul hódító útjára az 1983-tól Mulhouse-ban gyártott Peugeot 205, mely a márka legsikeresebb modelljévé válik. A Peugeot 205 turbó 16 szelepes, 335 lóeros teljesítményu rali változatával Ari Vatanen megnyeri az 1000 tó ralit.
Az 1985-ös és "86-os év Rali Világbajnoka" címet szintén a Peugeot 205 T16-os nyeri el. Megkezdodik a sochaux-i gyár modernizációja.
NEM LEHET ELVENNI AZ ELSÕBBSÉGET 1988 - 1993 1988-ban a Peugeot 405 óriási sikert könyvelhet el: megválasztják az "Év Autójának". Grand Read változatban a 205 és a 405 T16 tizenegyszer nyer Terep Ralit, köztük négy Párizs-Dakar futamot. Sochaux-ban, a kor legfejlettebb gyártó központjában bemutatják a Peugeot luxusmodelljét, a Peugeot 605 típust.
1991-ben a Sportautók Világbajnokságán Suzukában, majd a "Le Mans-i 24 órás" versenyen 1992-ben és 1993-ban a 905 VlO-es motorjával gyozelmet arat. 1993-ban Európa szerte megkezdodik a Peugeot 306 forgalmazása.
A SIKER SZÁRNYAIN 1994-tõl... Számtalan sportsiker után 1994-ben a Peugeot a McLaren oldalán belép a Formula 1 Grand Prix versenybe, majd az 1995-ös évtol napjainkig a Jordan csapattal folytatja a küzdelmet. 1996-ban a Peugeot 406 modell kezdi meg hódító útját, s rövid idon belül kiemelkedo sikereket könyvelhet el.
EGY ÚJ KOR KEZDETE ...a jövõ... Fejlesztései során a Peugeot rendkívül nagy hangsúlyt fektet az egyedi, elegáns, ugyanakkor technikailag innovatív, környezetbarát megoldásokra.A múlt erre kötelez...
|